11.4.2023
Miksi kunnat harkitsevat valitusta hyvinvointialueen 24 miljoonan euron päätöksestä
Hankasalmen kunnan tilinpäätöksessä, joudutaan varautumaan Keski-Suomen sairaanhoitopiirin lähes puolen miljoonan euron lisälaskuun. Lasku ei kylläkään ole tullut kuntaan sairaanhoitopiiriltä, vaan Keski-Suomen hyvinvointialueelta.
Kaikkiaan Keski-Suomen kunnissa muodostuu 24 miljoonan euron kokonaisuus, jota Hyvinvointialue olisi kunnilta laskuttamassa. Vielä kunnat eivät kuitenkaan näitä laskuja maksa ja mahdolliset valitukset Hyvinvointialueen päätöksestä ovat todennäköisesti edessä.
Avataan tilannetta tällä poikkeuksellisen laajalla blogilla. Toki näitä blogeja ennenkin sairaanhoitopiirin kohdalla olen kirjoittamaan joutunut.
Mistä on kysymys
Hyvinvointialueen aluehallitus päätti maaliskuussa 2023 sairaanhoitopiirin tilinpäätöksen käsittelyn yhteydessä olla laittamatta täytäntöön sairaanhoitopiirin valtuuston kesäkuussa 2022 tekemää päätöstä alentaa peruspääomaansa osana sairaanhoitopiirin alijäämän kattamista.
Kyseinen sairaanhoitopiirin päätös löytyy alla olevan linkin takaa kokonaisuudessaan.
sairaanhoitopiirin valtuuston päätös kesäkuussa 2022
Sairaanhoitopiirin valtuuston kesäkuun 2022 päätöksestä kukaan ei koskaan ole valittanut. Päätös on siis lainvoimainen, mikä hyvinvointialueen valmistelussakin nyt vuonna 2023 yksiselitteisesti myönnetään. Ja päätös myös pantiin täytäntöön vuoden 2022 aikana, kun kunnilta laskutettiin sairaanhoitopiirin vuosien 2020-2021 kertyneitä alijäämiä viime vuonna sairaanhoitopiirin valtuuston päätöksen mukaisesti. Ja nuo aiheelliset laskut toki kunnat ovat maksaneet.
Hyvinvointialueella taas olisi ollut valitusoikeus sairaanhoitopiirin valtuuston kesäkuun päätökseen Hyvinvointialueen perustamista koskevan voimaanpanolain mukaisesti kesällä 2022, jos se olisi katsonut valitukselle olevan aihetta. Hyvinvointialue tai kukaan mukaan ei sairaanhoitopiirin päätöksestä kuitenkaan valittanut!
Peruspääoman alentaminen ei ollut mikään äkillinen kesäkuinen päähänpisto sairaanhoitopiiriltä vuonna 2022, vaan ratkaisu pohjautui jo aiemmin laadittuun sairaanhoitopiirin alijäämän kattamissuunnitelmaan ja asiasta päätettiin itseasiassa ensimmäisen kerran jo syksyllä 2021. Silloin nimittäin päätettiin sairaanhoitopiirin talousarviosta vuodelle 2022 ja peruspääoman alentaminen linjattiin selkeästi talousarviossa alijäämän kattamisen yhdeksi keinoksi yksimielisellä sairaanhoitopiirin valtuuston päätöksellä.
Oliko päätös perusteltu ja harkittu
Käsitykseni mukaan sairaanhoitopiirin päätös oli huolella harkittu. Sairaanhoitopiirin valtuustolle oli jopa 30.3.2022 valmisteltu erillinen perustelumuistio, missä perusteltiin sitä, että peruspääoman alentamista voidaan edelleen käyttää yhtenä keinona alijäämän kattamiseen Keski-Suomen tilanteessa, vaikka asian kohdalla olikin valmistelun kuluessa noussut esiin uusia näkökohtia ja suosituksia mm Kirjanpitolautakunnalta.
Perustelumuistio oli siis varmastikin laadittu ennen kaikkea siksi, että Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirille oli annettu peruspääoman alentamiseen Kirjanpitolautakunnan kuntajaostolta kielteinen lausunto. Liitän tuon sairaanhoitopiirin valtuustolle laaditun muistion kokonaisuudessaan linkkinä tähän alle. Se kannattaa lukea läpi, niin saa kokonaiskuvan siitä, mistä Keski-Suomessa nimenomaan oli kysymys ja kuinka harkitusti asiaa valmisteltiin ja millä perusteilla päätöksiä tehtiin sairaanhoitopiirissä.
perustelumuistio peruspääoman alentamista koskien
Muistiossa on siis ennen kaikkea otettu huomioon Kirjanpitolautakunnan kuntajaoston 22.3.2022 antama lausunto (lausunto 127) kuntayhtymän alijäämän kattamisesta peruspääomaa alentamalla. Lausuntoa oli pyytänyt Länsi-Pohjan sairaanhoitopiiri.
Länsi-Pohjan sairaanhoitopiiri oli perustellut peruspääoman alentamista sillä, että sairaanhoitopiirin toiminta ja pääomarahoituksen tarve oli supistunut Mehiläisen kanssa tehdyn ulkoistussopimuksen myötä. Eli aivan erilaisilla syillä, kuin mitkä Keski-Suomessa perusteena peruspääoman alentamiselle olivat.
Kuntajaoston lausunnon perusteluissa Länsi-Pohjan tapauksessa tuli esille muun muassa, että:
”Kuntayhtymän alijäämien kattamista koskevan voimaanpanolain säännöksen tarkoituksena on varmistaa, että kuntien järjestämisvastuun aikana syntyneet kuntayhtymän menot jäävät kuntien rahoitettaviksi. Peruspääoman alentaminen alijäämien kattamiseksi merkitsisi sitä, että kunnat eivät vastaisi niiden järjestämisvastuun aikana syntyneistä kuntayhtymän menoista, vaan alijäämien määrä vähentäisi hyvinvointialueelle siirtyvää nettovarallisuutta.”
Keski-Suomen sairaanhoitopiirin valtuustolle tuotiin siis maaliskuussa 2022 muistion kautta esiin ennen kaikkea selkeät perustelut sille, miksi Keski-Suomessa peruspääoman alentaminen katsottiin mahdolliseksi Kuntajaoston Länsi-Pohjalle antamasta lausunnosta huolimatta ja keskeisin perustelu on lainattavissa muistiosta seuraavasti:
“Keski-Suomen sairaanhoitopiirissä yksi merkittävä tekijä alijäämän syntyyn on ollut vuonna 2021 valmistuneen investoinnin, sairaala Novan käyttöönotto. Sairaala Novan käyttöönoton myötä pääomakustannukset realisoituvat jo vuosina 2021 ja 2022 (poistot, rahoituskulut), mutta uusien toimintaprosessien hyödyt realisoituvat osin vasta ajan kanssa. Vuoden 2021 menoissa on ollut myös kertaluonteisia, Novan käyttöönottoon ja toiminnan käynnistämiseen liittyviä menoja.
Sairaala Novan käyttöönottovuosille oli alun perin laadittu sairaanhoitopiirin ja sen jäsenkuntien kanssa yhteistyössä useamman vuoden talouden tasapainotusohjelma, jonka tarkoitus oli nimenomaan tasata sairaala Novan käyttöönottovaiheeseen liittyvien kustannusten vaikutusta useamman vuoden aikana. Sairaanhoitopiirin talousarviot laadittiin suunnitelmallisesti siten, että sairaala Novan ensimmäisinä toimintavuosina tulos on alijäämäinen ja kertyneet alijäämät katetaan vuosina 2023-2024 tehtävillä ylijäämillä kun uusien toimintaprosessien hyödyt alkavat tuottaa tulosta.
Aikataulu muuttui uuden hyvinvointialuelainsäädännön vuoksi. Uuden aikataulun vuoksi käy niin, että kunnille kohdentuvat kyllä sairaala Novan vuosien 2021 ja 2022 pääomakulut ja Novan käyttöönoton ja toiminnan käynnistymisen kertaluonteiset menot, mutta hyödyt toteutuvat pääasiassa hyvinvointialueelle. Tilanne on siis päinvastainen kuin kuntajaoston lausunnossa kuvattu tilanne – hyvinvointialue ei maksa kaikista niistä menoista, joita vastaavat hyödyt sille realisoituvat. Tätä sairaanhoitopiirin jäsenkunnat ovat myös osaltaan kritisoineet alijäämän kattamiseen liittyen.”
Harkitusti Keski-Suomen sairaanhoitopiiri kävi läpi siis sen olennaisen periaatteen toteutumisen, että menon tulee kohdistua oikealle maksajalle ja tekemänsä harkinnan jälkeen sairaanhoitopiirin valtuusto päätti perussopimuksen mukaisesti sairaanhoitopiirin peruspääomaa alentaa.
Syksyn kuluessa sairaanhoitopiirin tilintarkastaja ja tarkastuslautakunta pyysivät vielä sairaanhoitopiirin hallitusta selvittämään kirjanpitolautakunnan kuntajaostolta kantaa erikseen Keski-Suomen tilanteeseen. Kuntajaosto ei antanut Keski-Suomen sairaanhoitopiirille omaa lausuntoa, vaan jaoston puolesta vastasi Kuntakilan sihteeri viitaten lähinnä jaoston aiempiin kantoihin. Sairaanhoitopiirin hallitus pyysi tämän jälkeen – varmasti siksikin, koska Kuntakilan sihteerin kirjelmä oli hyvin kriittinen – vielä erikseen tilintarkastajaltaan lausunnon tilanteesta. Tilintarkastaja totesi sairaanhoitopiirin hallitukselle, että asiakokonaisuus kuuluu kunnallisen itsehallinnon piiriin ja sen jälkeen sairaanhoitopiirin hallitus päätti 28.12.2022 seuraavasti:
“Hallitus päättää, että peruspääoman alentaminen toimeenpannaan valtuuston lainvoimaisen päätöksen mukaisesti. Vuodelta 2022 laadittava tilinpäätös valmistellaan tämän mukaisesti. Tilinpäätöksen käsittelyn yhteydessä todetaan pyydetty lausunto ja siihen saatu Kuntakilan sihteerin vastaus.”
Kokonaisuudessaan tämä sairaanhoitopiirin hallituksen päätös on linkkinä tässä alla:
sairaanhoitopiirin joulukuun 2022 käsittely ja täytäntöönpano
Keski-Suomen sairaanhoitopiirin valtuuston vuoden 2022 kesäkuinen päätös vielä siis joulukuussa 2022 uudelleen pantiin hyvin konkreettisesti täytäntöön sairaanhoitopiirissä uuden selvittelyn ja harkinnan jälkeen. Siksi Keski-Suomen hyvinvointialueen päätös sairaanhoitopiirin tilinpäätöstä käsiteltäessä maaliskuussa 2023 olla laittamatta täytäntöön sairaanhoitopiirin valtuuston vuoden 2022 kesäkuun päätöstä, joka siis on jo laitettu täytäntöön – on suoraan sanoen kuntalain ja hallintolain perusteella minun mielestäni kestämätön. Ei saman asian täytäntöön panosta voi kyllä lukuisia kertoja päättää – tai etenkään jo täytäntöön pantua päätöstä jättää laittamatta täytäntöön.
Jos Hyvinvointialue katsoo sairaanhoitopiirin päätöksen olevan lainvastainen, sillä olisi ollut jo aikoinaan siis mahdollisuus valittaa päätöksestä – ja jos Hyvinvointialueella on nyt uusia konkreettisia perusteita kyseenalaistaa päätöstä, se voisi edelleen lähestyä asialla Korkeinta hallinto-oikeutta. On outoa, että se ryhtyy itse omassa asiassaan tuomariksi. Sen sijaan Hyvinvointialueen sairaanhoitopiirin hallituksen päätöksen mukaisesti pitäisi tilinpäätöksen yhteydessä kylläkin todeta Kirjanpitolautakunnan kuntajaostolta pyydetty lausunto ja siihen saatu Kuntakilan vastaus, eli toimia sairaanhoitopiirin päätösten mukaisesti – mutta samalla laatia sairaanhoitopiirin tilinpäätös sairaanhoitopiirin toiminnan ja päätösten mukaisesti.
(Todettakoon myös, että Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirikin päätti omilla erilaisilla perusteillaan myös alentaa vuonna 2022 peruspääomaansa – huolimatta kirjanpitolautakunnan kannasta. Lapin hyvinvointialue valitti tuosta päätöksestä ja asian käsittely on hallinto-oikeudessa vielä kesken. Lapissa siis luettiin voimaanpanolakia ja toimittiin hyvinvointialueen toimesta asian käsittelyssä lain mukaisesti valitusmahdollisuutta käyttäen. Keski-Suomessa on valittu eri käsittelytavat, jotka ovat mielestäni hyvin hämmentäviä ja kyseenalaisia.)
Hyvinvointialueen valmistelu ja perustelut hämmentäviä
Ottaen huomioon kaikki edellä kuvattu ja asian pitkä valmistelu sairaanhoitopiirissä perustelumuistioineen ja vielä päätöksen oikeellisuuden selvittely loppuvuodesta 2022 – on hyvinvointialueen valmistelu ja pyrkimys lainvoimaisen päätöksen muuttamiseen maaliskuussa 2023 ollut hyvinkin ripeää. Ja toiminta jopa yksiselitteisen suoraviivaista. Jos uusi valmistelu ja pohdinta on siis tosiaan vain muutamassa päivässä tapahtunut, kuten kunnille nyt kerrotaan.
Sairaanhoitopiirin viimeisen tilinpäätöksen valmistelu, joka siis teknisesti on hyvinvointialueuudistuksen voimaanpanolaissa annettu Hyvinvointialueen tehtäväksi (vähän kuin kuolinpesän selvittäjän rooli) eteni nimittäin ensin kohtuullisen oletetusti, eli sairaanhoitopiirin toteutuneen toiminnan ja sairaanhoitopiirin vuoden 2022 tekemien päätösten mukaisesti. Kuvataanpa tähän aikajana:
- 24.2.2023 tulivat kuntiin hyvinvointialueelta ensimmäiset tiedot sairaanhoitopiirin tilinpäätöksestä
- 28.2.2023 tuli kuntiin päivityksiä tilinpäätöksen liitetietoihin
- 1.3.2023 tuli päivitetty liitetieto peruspääoman jakautumisesta (tässä siis huomioitu peruspääoman alentaminen sairaanhoitopiirin päätösten mukaisesti, kuten pitikin)
- 7.3.2023 saapui kuntiin kuntayhtymän päivitetty rahoituslaskelma sekä liitetietoja, ja tässä sähköpostissa oli ensimmäisen kerran ilmoitus, että hyvinvointialueen ministeriöiden kanssa käymien ohjausneuvottelujen takia kysytään tilintarkastajalta vielä kannanottoa peruspääoman alentamiseen
- 8.3.2023 tuli kuntiin tieto, että tilinpäätöstä korjataan, eikä peruspääomaa alennetakaan – kovin pitkää harkintaa ja valmistelua ei siis asiaan tällä kertaa todellakaan tarvittu
- JA samalle päivälle 8.3. oli kirjattu sitten kunnille jo laskut, joilla 24 miljoonan summa kunnilta peritään hyvinvointialueelle – tällaista ripeyttä harvoin näkee. Kuvaavaa on, että laskut lähtivät kuntiin, ennen kuin hyvinvointialueella oli ollut mitään (ainakaan julkista) käsittelyä asiakokonaisuudesta. Kukaan ei ollut siis vielä kumonnut lainvoimaista päätöstä, jonka vastaisia laskut olivat. Ja kukaan ei ollut tehnyt laskutuksesta päätöstä.
Sen ainakin edellä kuvatusta kuntien tiedossa olevasta käsittelyaikataulusta ja toimintatavoista voi jokainen päätellä, että minkäänlainen avoin ja hyvän hallintotavan mukainen vuoropuhelu kohtuullisen merkittävästä asiasta kuntien ja hyvinvointialueen välillä ei nyt siis toteutunut. Tilinpäätösvalmistelun aivan loppuvaiheessa iso ja odottamaton muutos nostettiin esiin lähinnä vain ilmoitusasiana.
Perusteluksi kumota sairaanhoitopiirin lainvoimainen päätös Keski-Suomen hyvinvointialue on siis esittänyt kunnille vain käytännössä sen, että asiakokonaisuus nousi hyvinvointialu/een ja ministeriöiden (STM, SM, VM) välisissä ohjausneuvotteluissa esille ja neuvotteluissa yksi asiantuntija oli arvellut peruspääoman alentamisen olevan voimaanpanolain vastainen. Kysyttäessä, kuka tämän arvion oli neuvotteluissa esittänyt ja millä perusteilla, ei hyvinvointialueen talousjohtaja heti edes muistanut kyseisen asiantuntijan nimeä – selvitti sen toki sitten myöhemmin kunnille. Mitään muistiota ohjausneuvottelusta ei nähtävästi ole, tai ainakaan sitä ei ole ollut kunnille toimittaa.
Ja kun asia oli siis noissa ohjausneuvotteluissa noussut esille, niin Hyvinvointialue pyysi sairaanhoitopiirin tilintarkastajalta uutta lausuntoa, jonka se sai edellä kuvatun aikataulun perusteella hyvin nopeasti. Ja nyt tilintarkastajan kanta nopealla harkinnalla olikin toinen kuin joulukuussa. Joulukuussahan sairaanhoitopiirin hallitus mahdollisuutta alentaa sairaanhoitopiirin peruspääomaa kertyneen alijäämän kattamiseksi tilintarkastajaltaan vielä varmisti ja tuolloin tilintarkastaja totesi, että asiakokonaisuus on kunnallisen itsehallinnon piirissä. Tämän jälkeen peruspääoman alentaminen selkeästi laitettiin täytäntöön sairaanhoitopiirin hallituksen toimesta.
Se, ovatko Hyvinvointialue (ja tilintarkastajakaan) tehneet valmisteluaan nyt keväällä 2023 huolellisesti ja harkiten on vähintään kyseenalaista, jos ratkaisuun muutamassa päivässä ja kunnille esitetyillä asiakirjoilla (vain pari lyhyttä sähköpostia) on päädytty. Hyvän hallinnon mukaiset periaatteet edellyttäisivät erittäin vahvoja perusteluja ja huolellista valmistelua sekä kunnon harkintaa lainvoimaisen päätöksen muuttamiseen/kumoamiseen ryhtymiselle.
Mitään sellaista, mikä ei olisi ollut tiedossa jo kesäkuussa 2022 tai joulukuussa 2022, ei käytännössä ole Hyvinvointialueen puolelta esiin tuotu. Kirjanpitolautakunnan kuntajaoston näkemys ja voimaanpanolain määräykset olivat sairaanhoitopiirillä tiedossa niin kesäkuussa kuin joulukuussa sen tehdessä ratkaisujaan. Lainvoimaista ja täytäntöönpantua päätöstä ei noin vain tilintarkastajan mielipiteen muuttumisen vuoksi voi mielestäni ilmoitusasiana lähteä kumoamaan. Niin nyt ollaan kuitenkin käytännössä tekemässä. Ainakaan siis mitään muuta perustetta ei Hyvinvointialueen päätöksen valmistelutekstissä esitetä.
Kiirettä ja asioiden esittelyä valmistelussa ehkä kuvaa sekin, että hyvinvointialueen poliittisella johdolla- tai ainakaan kaikilla heistä – ei ollut kai edes tietoa siitä, että sairaanhoitopiirin kesäkuinen päätös on tehty sairaanhoitopiirin valtuuston ollessa hyvin tietoisena kirjanpitolautakunnan kuntajaoston kannasta peruspääoman alentamiseen ja etenkin sen kannasta Länsi-Pohjan srh-piirin peruspääoman alentamiseen. Näin joudun ainakin itse päättelemään sähköpostikeskusteluni perusteella, jota kävin aluehallituksen puheenjohtajan kanssa, jossa hän pahoitteli sitä, ettei sairaanhoitopiirin valtuustossa kirjanpitolautakunnan linjaukset olleet olleet esillä.
Asiaanhan oli kuitenkin päin vastoin laadittu sairaanhoitopiirin valtuustolle keväällä 2022 laaja muistio, joka ratkaisua perustelee (ja jonka edellä tässä blogissa kuvasin ja siihen linkinkin laitoin), eli kirjanpitolautakunnan linjaukset olivat avoimesti esillä sairaanhoitopiirin päätöksenteossa. Hyvinvointialuejohtaja on myös varmuudella ollut jo syksyllä 2022 perustelumuistiosta tietoinen. Hyvinvointialueen talousjohtaja oli nimittäin itse perustelumuistion taannoisena valmistelijana marraskuun 2022 kunnanjohtajakokouksessa esittelemässä asiaa vielä kunnanjohtajille ja hyvinvointialuejohtaja oli perusteluja kuuntelemassa. Kuntien puolesta asiaa on siis vielä syksylläkin käsitelty hyvässä yhteistoiminnassa ja hyvin avoimesti yhdessä Hyvinvointialueen kanssa. Tästä on Keski-Suomen Liiton laatima kokousmuistiokin ja kokouksen esittelymateriaalit myös olemassa.
Sairaanhoitopiiri ei siis vuonna 2022 hutiloiden ja kiireessä tehnyt ratkaisujaan. Hyvinvointialueen itsensä kevään 2023 toiminnassa sen sijaan kiire ainakin korostuu. Ja vaikka hyvinvointialue olisikin käsittelytapansa suhteen juridisesti oikeassa – mitä suuresti tämän valitun käsittelytavan kohdalla epäilen – niin hyvä hallinto ja luottamusta herättävä yhteistoiminta kuntiin päin ei nyt ainakaan toteudu.
Kiire ja äkillisyys ihmetyttää siksikin, koska hyvinvointialueella on – korostettakoon sitä vielä kerran – varmuudella kaiken aikaa ollut siis käytössään kaikki mahdollinen tieto sairaanhoitopiirin peruspääomaa koskevasta valmistelusta ja siihen liittyvistä päätöksistä. Näin voidaan olettaa, koska hyvinvointialueen talousjohtaja on sama henkilö, joka sairaanhoitopiirin talousjohtajana valmisteli peruspääoman alentamista sairaanhoitopiirin luottamustoimielimille. Ja sairaanhoitopiirin talousjohtajana toimiessaan hän toimi samanaikaisesti vuosina 2021-2022 Hyvinvointialueen talousasioiden valmistelijana. Ja tuli sitten valituksi syksyllä 2022 hyvinvointialueen talousjohtajaksi. Missään vaiheessa ei siis oikeastaan ole voinut syntyä mitään tietokatkosta asian suhteen.
Ja suoraan sanoen iso osa hyvinvointialueen päättäjistä on myös kuntien päättäjiä ja hyvinvointialueen johdosta valtaosa on taas valittu kuntien tai sairaanhoitopiirin henkilöstöstä – ja he kaikki ovat myös olleet sairaanhoitopiirin ratkaisusta peruspääoman alentamisen suhteen tietoisia – osa jopa ollut siitä päättämässä – ja hekään eivät millään tavalla ole ennen maaliskuuta 2023 asiaan reagoineet. Tilintarkastajan muuttunut mielipide oikeastiko nyt kaiken käänsi käytännöss päivässä päälaelleen maaliskuussa? Se tuntuisi hyvin hämmentävältä. Vielä hämmentävämpää toki olisi, jos asiaa on pidempään Hyvinvointialueella valmisteltu kuntia ratkaisun suhteen lähestymättä.
Kunnat kyllä pyrkivät keskusteluyhteyteen asiassa
Melkoisesta hämmästyksestä huolimatta, mitä hyvinvointialueen toiminta herätti, kunnat eivät kaivautuneet mihinkään omiin poteroihinsa, kun tieto sairaanhoitopiirin lainvoimaisen päätöksen kumoamisesta saapui. Itse esimerkiksi kuntajohtajakokouksen puheenjohtajana kutsuin hyvinvointialueen virkamiesjohdon keskustelemaan kunnanjohtajien kanssa maaliskuun kokoukseemme asiasta. Toivoimme, että saisimme jotain selkeitä uusia perusteluja sille, miksi hyvinvointialue aikoo muuttaa sairaanhoitopiirin tilinpäätöstä sairaanhoitopiirin lainvoimaisen ja jo täytäntöönpannun päätöksen vastaisesti noin vain käytännössä ilmoitusasiana tilinpäätöksen yhteydessä.
Ehkä paras lisäperustelu, minkä kunnanjohtajakokouksessa saimme, oli ”tämä on harmillista”.
Toki 8.3. tulleen laskun eräpäivä siirtyi keskustelun pohjalta odottamaan hyvinvointialueen aluevaltuuston päätöstä – se ymmärrettiin, ettei kymmeniä miljoonia ilman lainvoimaista päätöstä voimassa olevan lainvoimaisen päätöksen vastaisesti voi noin vain viranhaltijatyönä laskuttaa. Tai ainakaan laskun saaja ei voi sellaista laskua maksaa.
Itse olen avoimesti tuonut esiin – jopa kirjeellä aluehallituksen jäsenille ja Hyvinvointialueen johdolle – että jos Hyvinvointialue kokee sairaanhoitopiirin päätöksen olevan jollain tavoin selkeästi lainvastainen, niin silloin sen tulisi hakea siihen muutosta Korkeimmalta hallinto-oikeudelta ylimääräisen muutoksenhaun keinoin. Hallintolaki ei oikein minusta mahdollista sitä, että lainvoimaista päätöstä, joka jo tosiasiallisesti on pantu täytäntöön, lähdettäisiin noin vain lähinnä ilmoitusasiana kumoamaan sillä perusteella, että tilintarkastajan mielipide on muuttunut. Ja tässä tapauksessa Hyvinvointialue omalla päätöksellään toimisi käytännössä vieläpä omaksi edukseen.
Osa aluehallituksen jäsenistä olisikin kokenut oikeaksi menettelyksi oikeusistuimen kautta etenemisen, mutta heidän esityksensä tästä aluehallituksessa sitten maaliskuun lopun kokouksessa äänestyksessä kaatui.
Lopuksi
Tällainen laaja kokonaiskoonti asian suhteen oli minusta paikallaan perustelemaan sitä, miksi kunnat eivät noin vain voi hyväksyä, että oikeastaan täysin yllättäen ja ohuella valmistelulla Hyvinvointialue voisi olla laittamatta täytäntöön sairaanhoitopiirin lainvoimaista päätöstä, jonka sairaanhoitopiiri on jo laittanut täytäntöön.
Päätöstä, josta Hyvinvointialue olisi itse voimaanpanolain mukaisesti voinut aikoinaan valittaa. Päätöstä, jonka sairaanhoitopiirille päätettäväksi on valmistellut ja perustellut viranhaltija, joka nyt Hyvinvointialueella puolestaan valmisteli sitä, ettei täytäntöön jo pantua hänen valmistelemaansa päätöstä laitetakaan täytäntöön.
Enpä lähes 20 vuotta kuntahallinnossa johdossa toimineena koskaan ole mihinkään vastaavaan törmännyt, kuten medialle jo totesinkin yhteen haastatteluun. Toivottavasti aluevaltuusto vielä kertaalleen päätöstään tämän asian kohdalla harkitsee.
Eri asia on sitten, Haluaako hyvinvointialue muutosta sairaanhoitopiirin ratkaisuun ja lähteekö valittamaan siitä tuomioistuimeen. Mutta nykyinen päätösmenettely ja sen perustelut ovat todella outoja.
Ja kaikkein olennaisinta on, että jos unohdetaan juridiikalla ja kirjanpitosäännöksillä kikkailu, niin ainoa reilu syy olla pitämättä voimassa sairaanhoitopiirin vuoden 2022 kesäkuista päätöstä peruspääoman alentamisesta olisi se, että uusi sairaala Nova ei mitään hyötyjä Hyvinvointialueellekaan tuota talouden näkökulmasta jatkossa. Jos uudesta sairaalasta ei taas ole koskaan tulevaisuudessakaan mitään hyötyä kustannusten hallinnan suhteen, niin se on kyllä koko maakunnan julkiselle taloudelle lähes kuolinisku. Tällöin Suomen kallein sairaala olisikin ollut vain hienojen uusien tilojen luomista vailla minkäänlaisia tehokkuushyötyjä, joilla sen rakentaminen kunnille aikoinaan perusteltiin. Näinkin voi olla – mutta se on jo sitten melkoinen kauhuskenaario.
Jos uuden sairaalan kaavailluista hyödyistä toteutuu edes osa, olisi perin epäoikeudenmukaista, että kunnat olisivat maksaneet kaikki uuden sairaalan muutosvaiheen kulut ja niiden vuoksi kuntien valtionosuudet pienenisivät pysyvästi tulevina vuosinakin. Ja vastaavasti Hyvinvointialueelle koituisivat ne hyödyt ja samalla se saisi nuo kunnilta pienenevät valtionosuudetkin jatkossa. Tämän tilanteen välttämiseksihän sairaanhoitopiiri peruspääoman alentamiseen päätyi. Oikeudenmukaisuudesta ja oikeasuhteisuudesta päätöksessä oli kysymys.
Eli 24 miljoonaa euroa on kuntien näkökulmasta todella merkittävä asia. Etenkin kun Keski-Suomen sairaanhoitopiiri parin viimeisen vuoden aikana omalla toiminnallaan aiheutti kunnille merkittävät ennakoimattomat vuotuiset kustannukset, kun se ei edes pyrkinyt toteuttamaan toimintaansa hyväksyttyjen talousarvioiden mukaisesti. Sairaanhoitopiirissä oli hyvinvointialueuudistukselle laissa säädetty rahoitusmalli tiedossaan. Siis tieto, että jokainen euro, mikä sairaanhoitopiirissä säästyy vuosina 2021 ja 2022 on Hyvinvointialueen (ja siten erikoissairaanhoidon) tulevien vuosien rahoituksesta pois ja kustannusten nousu taas kasvattaa Hyvinvointialueen (ja erikoissairaanhoidon) tulevaakin rahoitusta – valitettavasti kuntien kustannuksella.
Ehkäpä edellä mainitusta syystä Keski-Suomessa kunnat maksavat nyt joka tapauksessa yli 60 miljoonaa euroa sairaanhoitopiirin alijäämiä, mikä heikentää kuntien valtionosuuksia tulevaisuudessakin pysyvästi. Alustavien tilinpäätöstietojen perusteella laadittu Kuntaliiton huhtikuun 6. päivän tuore valtionosuusennuste osoittaa Keski-Suomen kuntien yhteenlaskettujen valtionosuuksien tippuvan vuoden 2023 tasosta vuonna 2024 noin 37 miljoonaa. Pääosin sairaanhoitopiirin viime vuosien kulukehityksen vuoksi.
Jos lisäylitystä sotemenoihin kirjataankin vielä 24 miljoonaa lisää, pienenee kuntien muun muassa kouluihin ja päivähoitoon käytettävissä oleva rahoitus vielä selkeästi enemmän.
Hyvinvointialueen rahoitusmallin onnistumisesta ja sen vaikutuksesta kuntiin kirjoitan sitten ihan oman bloginsa lähitulevaisuudessa. Mutta paljastetaan siitä jo sen verran, että nykyistä maakuntamallia soteen kovasti ajaneet tahot tulivat luoneeksi hyvinvointialueiden ja kuntien tulevaisuuden rahoituksen niin, että Helsinki, Espoo, Vantaa, Tampere, Turku ja Oulu kyllä jatkossakin kuntiin jäävien tehtävien kanssa valtionosuuksillaan pärjäävät oikein hyvin – muissa maakunnissa onkin sitten kaikilla kunnilla keskuskaupunkeja myöten todella tukalaa. Keski-Suomessa tilanne on yksi kaikkein tukalimmista.
Siksi Keski-Suomessa valitettavasti kaikissa kunnissa tehdään seuraavien vuosien aikana selkeitä talouden ja toiminnan tasapainotustoimenpiteitä – on pakko, jos talous aiotaan pitää kunnossa. Pelkillä säästöillä hallinnosta ei tulla selviämään. Jos hyvinvointialueen ratkaisu perua vielä tuo sairaanhoitopiirin peruspääoman alentaminen 24 miljoonalla toteutuu – ovat kuntien ratkaisut sitten jo todella kovia ja säästöpaineet entistä suurempia.
Mutta tästä lisää seuraavassa blogissani noin viikon päästä – ja lupaan jo nyt, että se ei ole ihan näin pitkä.
Matti Mäkinen, Hankasalmen kunnanjohtaja