Eli ”Matilla on asiaa” blogi 2/2023
Todettakoon ihan ensiksi, että julkista taloutta on varmasti nyt pakko sopeuttaa ja on hyvä, että talous on keskeisimpiä teemoja parhaillaan käytävissä hallitusneuvotteluissa. Toki aikataulu ja toteutustavat ovat oma pohdinnan paikkansa. Samanaikaisesti pitää todeta, että valtaosa Suomen kunnista ei edes nykyisellä rahoituksellaan selviä vuodesta 2024 eteenpäin – ei ainakaan leikkaamatta vaikkapa koulutuksesta ja varhaiskasvatuksesta tai puuttumatta verotukseen. Tätä hurjaa tilannetta koetan lyhyesti avata kunnan näkökulmasta seuraavassa.
Syitä vallitsevaan tilanteeseen on monia, mutta keskeisin syy on se, että talouskasvun vallitessa tehtiin eduskunnassa palvelujen laatua ja määrää lisänneitä päätöksiä, jotka rahoitettiin isolta osin velkarahan turvin. Ja kaiken kruunuksi hyvinvointialueuudistus toteutettiin ainakin osin silmät ummessa sen vaikutuksilta julkiseen talouteen, vaikka niin kunnat kuin monet muut tahot ongelmia esiin kyllä nostivat. En kuitenkaan pyri tässä blogissa analysoimaan puolueita ja poliitikkoja tai heidän onnistumistaan. Jätin myös blogin kirjoittamisen julkisesta taloudesta vaalien jälkeiseen aikaan, jotta ei kenenkään tarvitse epäillä mitään poliittisia tarkoitusperiä.
Tosiasia siis on, että kunnista valtaosa on ajautumassa suuriin talousongelmiin. Isolta osin tämä aiheutuu hyvinvointialueuudistuksesta ja sen rahoitusmallista, joka on kunnille hyvin karu ja taloutta kurjistava. Ongelmat kunnissa eivät näy kokonaisuudessaan kuluvana vuonna, koska vuonna 2023 kunnallisveroihin kohdistuu vielä vuodelta 2022 häntiä, jotka pohjautuvat hyvinvointialueuudistusta edeltäneeseen korkeamman kunnallisverotuoton aikaan.
Vuodelle 2024 kunnallisverotulot sitten pienenevät kunnilta keskimäärin jopa noin 6,5 % verrattuna kuluvaan vuoteen – vaihtelua toki on kunnittain. Yhteisöverotuotot pienevät ennusteen mukaan myös selkeästi ensi vuonna. Todennäköisesti kunnilta myös leikattiin liikaa verotuloista hyvinvointialueille niitä luotaessa, vaikkei sitä valmisteluvastuullisista kukaan koskaan ehkä tule myöntämään. Miksi muutoin kuitenkaan yli puolet Suomen kunnista olisi hetkessä syvissä vaikeuksissa taloutensa kanssa vuonna 2024?
Kuntien ja hyvinvointialueiden valtionosuudet määräytyvät taas lopullisesti nekin vasta vuodesta 2024 eteenpäin. Valtionosuusennusteet ovat ensi vuodelle isossa osassa Suomea karua luettavaa. Kun vuosien 2021 ja 2022 tilinpäätösten sotekustannukset muodostavat hyvinvointialueen lainsäädännön mukaan pohjan valtionosuuksiin, niin Keski-Suomessa kunnilta leikkautuu kuluvan vuoden tasosta ennusteiden mukaan lähes 21 % valtionosuuksista, eli noin 37 miljoonaa euroa. Eli verotulojen selkeän ja suuren vähenemän ohella valtionosuudet pienenevät merkittävästi lähes kaikille Keski-Suomen kunnilla.
Käytännössä vain kohtuulliset varakkaat Uusimaa ja Pirkanmaa ovat valtionosuusmuutoksessa voittajia – sekä niiden ohella sotekustannuksillaan kikkaillut Kainuu. Kymenlaakso menettää valtionosuuksistaan yli 80 % kuluvan vuoden tasoon peilaten – Kouvolassa (-105 %) ja Haminassa (-199 %) ei varmaan juuri hymyillä kaupunkien taloushallinnossa ainakaan. Synnyinkuntani pieni Pertunmaa puolestaan maksaa jo valtiolle päin kohta yli puoli miljoonaa euroa laskua ”valtionosuuksistaan”, ja kun sen verotulot ovat alle 4 miljoonaa ja toimintamenot yli 4 miljoonaa, niin oikein minkäänlaisilla tehostamistoimilla Pertunmaa ei tuota yhtälöä ylijäämäiseen kuntatalouteen ratkaise puolen miljoonan valtionosuuslaskunsa jälkeen.
Tämän linkin takaa voit tutustua valtionosuuslaskelmiin vuodella 2024
ja tässä alla kuvana maakunnittain tilanne
Hurjinta tilanteessa on lisäksi se, että myös useilla hyvinvointialueilla menee taloudellisesti jo heti aluksi niilläkin kurjasti. Kunnilta niille leikkaantuvat rahat, jotka tuossa kuvassa yllä maakunnittain näkyvät, eivät siis monella hyvinvointialueella riitä kyseisen alueen menoja vielä kattamaan. Esimerkiksi Keski-Suomessa hyvinvointialueen alijäämäennuste kuluvana vuonna 2023 on noin 50 miljoonaa euroa ja tätä kautta odotettavissa on, että ilman valtion lisärahoitusta painuu Keski-Suomen hyvinvointialueen toinenkin toimintavuosi vuonna 2024 alijäämäiseksi, vaikka kunnilta leikkautuvat valtionosuudet ( 37 miljoonaa) kassaan silloin hyvinvointialueelle kilahtavatkin. Rahat eivät siis yksiselitteisesti edes nykyisellä menotasolla riitä kunnilla, mutta eivät oikein hyvinvointialueillakaan – muutamia poikkeuksia toki on.
Mutta mutta – eihän se nyt vielä riitä, että verotulot ja valtionosuudet useimmilla kunnilla heikkenevät selvästi. Sillä tässä vallitsevassa taloudellisessa tilanteessa Kunta ja hyvinvointialuetyönantajat meni sitten neuvottelemaan edustamilleen kunnille ja hyvinvointialueille vielä merkittävät palkankorotukset kaikille henkilöstöryhmille – ja käytännössä vieläpä perälauta auki palkkaratkaisun – jolloin muiden alojen kevään korotukset nostivat vielä suoraan lisää kunta- ja hyvinvointialojen korotuksia. Kuntien ja hyvinvointialueiden henkilöstön palkkojen korottamiselle on sinällään hyvät perustelut, mutta kun palkkamenot muodostavat suurimman osan kuntien ja hyvinvointialueiden kustannuksista, niin mistähän kukkarosta KT laski esimerkiksi kuntien nuo palkankorotukset sitten maksavan. Useissa kunnissa tätä tullaan pohtimaan jatkossa henkilöstön vähentämistä koskevien YT-neuvottelujen keskellä. Siksi tästä KT:n toiminnasta saatan kirjoittaa vielä ihan oman bloginsa – oma luottamukseni KT:n toimintaan ei juuri nyt kummoinen ole. Eikä tämä toki nyt tähänkään lopu. Hyvinvointialueet saavat vielä todella hankalan lisähaasteensa uudesta hoitajamitoituksesta vanhuspalveluissa, mikä sekin kasvattaa merkittävästi hyvinvointialueiden kuluja – mutta johtaa myös melkoiseen kilpailuun henkilöstöstä, jota ei kyseiseen mitoitukseen ole edes olemassa työmarkkinoilla. Ja kun samanaikaisesti työllisten määrä vähenee, väestö ikääntyy ja huoltosuhde kasvaa,
niin voi todeta, että ihan loppuun saakka vaikutuksiltaan arvioitu ei hoitajamitoituksen säätö eduskunnassa ollut.
Ja kaiken tämän päälle pisteeksi ennen kaikkea Ukrainan sota on johtanut yleiseen kustannustason selkeään nousuun ja lainakorkojen nousu vaikuttaa sekin kuntiin merkittävästi. Siksi voisin väittää, että mielenkiintoinen talousarvion laadinta ja säästöohjelmien rustaus on kunnilla ja hyvinvointialueilla edessään jo nyt – ilman lisähaasteita.
Mutta miljarditolkulla pitäisi vielä julkisesta taloudesta kokonaisuudessaan siltikin lisää perustellusti nipistää ja siksi tilanne on jo todella mielenkiintoinen. Maan hallitukselta on ennemmin kunnille siis tulossa lisäleikkauksia kuin lisärahoitusta jatkossa. Näin haastavaa julkisen talouden kokonaiskuvaa en aiemmin itse katsellut ole, vaikka neljännesvuosisadan kuntatalouden kanssa tekemisissä olen ollut.
Keski-Suomessa Jyväskylän säästöohjelman laadinta on ollut eniten esillä julkisuudessa, mutta perässä seuraavat kyllä pian useimmat kunnat. Varovastikin voi arvioida, että yli puolet Keski-Suomen kunnista on lähivuosina vaarassa ajautua kriisikuntamenettelyyn – toki riippuen siitä, millaisia ylijäämäpuskureita tai mahdollista myytävää omaisuutta niillä on taseessaan ja miten kunnissa suhtaudutaan verojen korottamiseen ja omaisuuden myyntiin. Kuntaliitoksilla ongelmat eivät juurikaan ratkea, kun hurjimmin tilanne koskettaa nyt kaikkia Keski-Suomen isoja kuntiakin Jyväskylästä, Äänekoskesta, Jämsästä ja Laukaasta lähtien – osa niistä jo nyt vuonna 2022 teki alijäämää ja osalla taseessa ei enää aiempien vuosien ylijäämiäkään ole puskuriksi.
Tehostamisen mahdollisuuksia jokaisessa organisaatiossa on totta kai – mutta esimerkiksi Hankasalmella pitäisi verotulojen ja valtionosuuksien alenema sekä kunta-alan palkankorotukset niiden ohella huomioiden tehdä noin 1,2 – 1,5, miljoonan euron ”tehostus” 12,5 miljoonan nettomenoista, eli noin 10-12 %. Ihan niin tehoton organisaatio kuntamme ei ole, että tuo kivuitta enää onnistuu. Tämä aiheutuu jo siitä, että viimeisimmästä talouden säästöohjelmasta kunnassa on vain muutama vuosi aikaa ja silloin etsimme esimerkiksi jo henkilöstömenoista miljoonan euron säästöt – uudestaan saman saavuttaminen ja vielä kolmanneksella (hyvinvointialueuudistuksen mukana kun siirtyi sote-henkilöstö pois) pienentyneestä henkilöstöstä ei tunnu kovin todennäköiseltä. Muita keinoja on taas rajallisesti niitäkin – mutta käsiksi työhön jo valtuustoseminaarissa ennen vappua kävimme.
Se on kuitenkin kaiken keskellä vielä muistettava, että kunnassa tulee olla mahdollisuus harrastaa ja elää elämisen arvoista elämää. Kunnan on yhdessä kolmannen sektorin kanssa luotava tähän puitteet ja mahdollisuudet. Säästöjen ja tehostamisen keskellä ei saa tuhota hyvää arkea. Vaalien alla paljon twitterissä huomiota saanut pienen liberaalipuolueen leikkauslista on minusta esimerkki säästöohjelmasta, joka on helppo laatia, kun ei seurauksia juurikaan pohdi. Kunnan valmistelussa jokainen leikkaustoimi ja juustohöylän viilto on sen sijaan ennalta pohdittava vaikutuksiltaan huolella kokonaisuuden kannalta. Jämäkkyys ja maltti, hyvä sydän ja kamreerin kylmä realismi…esimerkiksi kaikkien näiden on lyötävä kättä hyvässä tehostamisohjelmassa.
Yksi selkeä ratkaisu julkisen talouden haasteisiin minulla kyllä kunnanjohtajana olisi valtiolle päin neuvoksi antaa. Miksi ei otettaisi hallitusohjelmassa ja eduskunnassa askelia aidosti taaksepäin? Miksi ei mietittäisi, mitä jo säädetyistä tehtävistä ja mitoituksista voidaan perua, loiventaa tai poistaa. Hivenen yksinkertaisten voisi kysyä, kuinka monen mielestä julkiset palvelut olivat aivan retuperällä vaikkapa vuonna 2008 – ja sitten katsottaisiin läpi, mitä kaikkia kustannuksia kasvattaneita muutoksia lakeihin ja määräyksiin julkiselle sektorille on viimeisten 15 vuoden kuluessa tehty ja johtaisiko osasta niistä leikkaaminen mihinkään kurjuuteen? Epäilen, että vastauksen pystymme päättelemään jokainen. Mutta uskaltaisiko valtiokin nyt kerrankin toimia?
Nykytilanteessahan valtio tavallaan antaa likaisen työn kunnille, kuten eräs arvostamani kollega tiivisti. Siinä vaiheessa, kun rahat eivät riitä säädettyihin palveluihin, niin kunnat ovat ne, jotka miettivät keinot selvitä ja viime kädessä korottavat verotustaan. Toivottavasti maan uudelta hallitukselta löytyy vahvaa johtajuutta ja kykyä tehdä myös itsekin ikäviä päätöksiä. Itse en valtion velkaannuttua jo merkittävästi ole kunnille lisää rahaa kerjäämässä, mutta kuntien menoja leikkaavia toimia uudelta hallitukselta odotan. Hyvinvointivaltiota ei romuteta pienillä askelilla taaksepäin, mutta ylivelkaantumalla ja haaveissa eläen siltä kyllä murennetaan kivijalkaa. Enää ei ole varaa ummistaa silmiä julkisen talouden haasteilta – ei kunnissa eikä valtioneuvostossa!