– eli selvitysmiesten esitys valtionosuusuudistukseksi
Ihan ensiksi suuri kiitos kuntaministeri Ikoselle, että valtionosuusuudistuksen suhteen otettiin aikalisää. Jos peruspalvelujen valtionosuutta olisi lähdetty uudistamaan suoraan selvitysmiesten (Laesterä ja Sulonen) esityksen pohjalta, niin käytännössä kaikki nyt täysin rikki olevan peruspalvelujen valtionosuuden ongelmat olisivat jääneet korjaamatta.
Peruspalvelujen valtionosuudella pitäisi vastata ennen kaikkea perusopetuksen ja varhaiskasvatuksen lakisääteisiin kuluihin. Tällä hetkellä osa kunnista joutuu kuitenkin maksamaan siitä, että saa nämä valtion määräämät palvelut järjestää. Ja osa kunnista taas kattaa varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen kustannukset tuolla peruspalvelujen valtionosuudella kokonaan ja rahaa jää vielä kaikkeen muuhunkin kivaan. Toki valtaosa on tuossa välissä jossain.
Samat menot – mutta huomattavan erilaiset tulot on kuitenkin se vallitseva tilanne. Valtiovarainministeriön kuntaosasto on vuosien saatossa ja sote-uudistuksen rahoitusmallin huipentaessa työn onnistunut luomaan siis käsittämättömän himmelin.
Maan hallitus hallitusohjelmaneuvotteluissa havaitsi tämän. Kuntien valtionosuudet päätettiin uudistaa vastaamaan kuntien nykyisiin lakisääteisiin tehtäviin. Selvitysmiesten piti laatia tähän esitys. Esitys kyllä tuli, mutta nyt annettu esitys ei oikaisisi kuntien eriarvoisuutta ja valtionosuusjärjestelmän epäoikeudenmukaisuutta käytännössä juuri ollenkaan. Se on mielestäni – ja nyt hillitsen sanojani – käsittämätöntä. Paljon ikävämminkin voisin tunteitani ilmaista.
Valtionosuuksia vääristää ennen kaikkea muutama keskeinen tekijä – ja ne on itse asiassa ihan helppo luetella.
- Kuntia erottavat sote-uudistuksen muutosrajoitin ja järjestelmämuutoksen tasaus luovat suuren eron kuntien välille. Osa kunnista saa niiden kautta jopa yli 1000 euroa/asukas rahoitusta ja monet menettävät 500-600 euroa
- Kuntien saamat maantiedelisät ovat liian suuret (asukastiheyskerroin ja syrjäisyyslisä)
- Vieraskielisyyden johdosta maksettava lisä on kuntien toteutuneiden kustannusten valossa aivan liian suuri
- Ikärakenteen laskennalliset kertoimet ovat vääriä ja on kestämätöntä, että kunnat saavat rahaa lähinnä alle 16 -vuotiaiden määrän perusteella, mutta kuntien omarahoitusosuus määräytyy kaikkien kuntalaisten määrällä
No mitäpä esittävät selvitysmiehet?
He kyllä poistavat esityksessään sote-uudistukset kuntia erottavat tekijät kokonaan. Samoin poistetaan asukastiheyskerroin ja esitetään muutosta syrjäisyyslisään. Vieraskielisyyden johdosta maksettavaan lisään ei tehdä muutosta (Espoo, Helsinki ja Vantaa saavat sitä lähes 500 euroa/asukas), vaikka mitkään seikat toteutuneissa kustannuksissa opetus- ja varhaiskasvatuspalveluissa eivät perustele näin mittavaa lisää. Ikärakennekertoimia muutetaan, mutta hyvin vähän ja edelleen omarahoitusosuus kunnille määräytyy koko väestön perusteella, mikä on hivenen outoa.
Sitten he keksivät uuden lisäkertoimen väestöään kasvattaville kunnille, vaikkeivat kyllä keksi sille oikein muuta perustetta, kuin investoinnit. Investointeja ei taas pitäisi peruspalvelujen valtionosuuksilla rahoittaa. Väestöään menettäville kunnille luodaan myös uusi lisä. Sille toteutuneiden kustannusten kautta onkin perusteet, mutta ei sitä kovin suureksi tehdä.
No onhan tässä muutosta kyllä, vaikkei ihan oikean suuntaista. Mutta lopuksi selvitysmiehet vetävät ässän hihastaan, en kyllä tiedä kumpi sen siinä sitten keksi. Jotenkin he kuitenkin päättivät, että tehdään vielä muutosrajoittimet. Minkään kunnan valtionosuus ei saa kasvaa muutosten johdosta yli 240 euroa/asukas eikä minkään vähentyä yli 180 euroa.
Ja siksi iso osa kunnista on hiljaa. On varmastikin hurjan iso kuntajoukko, jolle -180 euroa/asukas on lottovoitto. Heiltä olisi voinut leikkaantua muutosten johdosta yli 1000 euroa tai ainakin reilusti yli 500 euroa/asukas, mutta kun raja on 180, niin heille betonoituu pysyvästi useita satoja euroja (ja jopa yli tuhat) kuntalaista kohden sellaista ylimääräistä valtionosuutta, joka heille ei selvitysmiesten selvityksenkään perusteella kuuluisi – ja saman aikaisesti edelleen iso joukko kuntia maksaa siitä, että saa järjestää valtiolle palveluja uudistuksen jälkeenkin. Tällainen selvitysmiesten lopputulos ei ihan oikeudenmukainen ole.
Mutta perustuslakiin vedoten kun ei voida muuttaa liikaa – sillä ei näytä olevan väliä perustuslain näkökulmasta, että nykyinen tilanne on kuntien rahoituksen kohdalla sietämätön ja johtaa kuntaverotuksen hurjaan eriytymiseen.
Toki pientä muutosta selvitysmiehet joidenkin kuntien kohdalla saavat aikaan, mutta vain hyvin pientä. Monet kunnat – ehkä jopa maakunnat – ovat pian konkurssissa, jos selvitysmiesten esitys toteutettaisiin. Toki se sitten toista selvitysmiestä kokeneena kuntaliitoskonsulttina työllistäisi.
Tampereen, Turun, Jyväskylän, Kuopion, Mikkelin jne toivon nyt pitävän kulisseissa isoa ääntä. Tällä esityksellä niiden rahoituspohja olisi minun käsitykseni mukaan edelleen aivan erilainen verrattuna Espooseen, Vantaaseen, Lahteen ja Helsinkiin. Meidän isojen kaupunkien lähikuntien pitäisi useimpien olla aktiivisia myös. Mutta liian hiljaista on.
Siihen on pari keskeistä syytä.
Yksi on se, että selvitysmiehet eivät julkaisseet esityksensä kuntakohtaisia laskelmia – jos olisivat niin tehneet, niin uskoisinpa keskustelun jo käyvän ihan eri volyymilla. Ne luvut nimittäin olisivat hyvin mielenkiintoisia.
Toinen syy on se, että he lisäsivät esitykseensä sen, että tuulivoimaloiden kiinteistövero tulisi 50 % verotulotasauksen piiriin. Nyt median ja tuulivoimakuntien huomio kiinnittyi siihen – vaikkei se ole uudistuksen läheskään suurin epäkohta, ei sinne päinkään. Useimmille tuulivoimakunnillekin, kun ne monet saavat suuria maantiedelisiä ja osa positiivisia sote-siiirtoeriä, selvitysmiesten esitys on myös lottovoitto, vaikka tasausjärjestelmämuutos tehtäisiin. Mutta juuri muusta ei mediakaan ole valtionosuusuudistukseen liittyen kirjoittanut kuin siitä tuulivoimasta.
Ja kolmas syy on se. Että selvitysmiehet ovat osaavia ja kokeneita kuntatalouden suvereeneja asiantuntijoita. Aitoja ammattilaisia. Suomesta ei montaa heitä parempaa asiantuntijaa valtionosuuksiin löydy. Kynnys lähteä arvostelemaan heidän työtään on varmasti korkea. Mutta kun lopputulos on käsittämättömän huono, niin kyllä sitä on vain arvosteltava.
Tuskin moni teistä kuitenkaan ihan pysyi kärryillä tämän blogipaasaukseni keskellä. Osa voi miettiä, että siinä sitä valittaa sellaisen kunnan johtaja, joka kokee oman kuntansa jääneen ilman jotakin. Niin valittaakin, mutta kuulkaa – perustellusti ja syystä!
Olen laatinut laajan kalvosarjan kuvaamaan selvitysmiesten esitystä ja omia näkemyksiäni siitä. Minulla on tapana kritiikkini perustella myös ja antaa mahdollisuus näkemyksiäni kumota. Olisin kovin iloinen, jos olen esittämässäni kritiikissä väärässä. Ihan kaikkea näin laajasta kokonaisuudesta, kun ei pysty edes pitkässä blogitekstissä avaamaan. Niin siksi havainnollistava kalvosarja graafeineen oli paikallaan.
Ja vaikka minulla ei olekaan kaikkia tietoja, olen laatinut myös muutaman kunnan osalta rautalankamallin osoittamaan keskeisiä taloudellisia vaikutuksia, mitä selvitysmiesten esitys toisi tullessaan.
Nämä molemmat ovat tämän blogini liitteenä.
Tärkeintä on se, että ihmiset tietäisivät ja ennen kaikkea keskeiset päättäjät, että nykyinen valtionosuusjärjestelmä on täysin epäoikeudenmukainen ja jopa irvokas siihen nähden, mitä samoja lakisääteisiä tehtäviä kunnilla on. Se olisi uudistettava vastaamaan kuntien lakisääteisiä menoja, mutta sitä selvitysmiesten esitys ei tee – ei sinne päinkään.
Siksi asiasta on käytävä keskustelua, siksi vielä on koetettava uudistukseen vaikuttaa. Pienen Hankasalmen keski-ikäinen setämies kunnanjohtaja ei paljoa voi vaikuttaa. Mutta jospa saisin laajempaa keskustelua omalla panoksellani heräämään. Juuri nyt tilanne on siis se, että keisarilla ei ole vaatteita, vaikka selvitysmiesten esitys yli 200 sivuinen on. Paljon muutetaan, mutta se kaikki vesitetään ja paljon jätetään muuttamattakin. Ja ennen kaikkea – valtionosuusjärjestelmä on nyt rikki – ja selvitysmiesten esitys ei sitä korjaa!
Liite 1: Valtionosuuksista ja selvitysmiesten esityksestä
Liite2: Rautalankalaskelma VOS muutoksesta kj kokous