Kuntien valtionosuusjärjestelmä – ja sitä kautta kuntien toimintamenojen rahoitus – ei nykyisellään perustu millään tavoin kuntien tosiasialliseen tehtäväkenttään. Rahoitusjärjestelmä eriarvoistaa kuntia ja alueita keskenään.
Olen esitellyt tätä kokonaisuutta Keski-Suomessa kunnanjohtajien ja kansanedustajien yhteistapaamisessa nyt syyskuussa ja sitten oman kuntani päättäjille. Kirjoitan nyt myös julkisen lyhyehkön blogin asiasta – ja olen enemmän kuin iloinen, jos lukijat kertovatkin minun olevan täysin väärässä. Tosin Hankasalmen 1,5 miljoonan euron (13 miljoonasta) sopeuttamisohjelmaan heti tämän blogin valmistuttua tarttuvana, en oikein usko väärin valtionosuuslukuja tulkinneeni.
Hyvinvointialueuudistuksen rahoitus luotiin leikkaamalla kuntien verotuloja sekä lisäksi valtionosuuksia kohtuullisen mielivaltaisesti (kahden viimeisimmän vuoden kulujen pohjalta) – jäljet tästä ovat melkoiset rumat ja vaikeasti korjattavissa monen kunnan kohdalla. Jos siis hieman ja aiheesta asiaa kärjistää.
Julkisuudessa on esillä ollutkin se, että kymmenen kuntaa maksaa valtiolle jo takaisin päin valtionosuuksia ensi vuonna – tänä vuonna taitaa maksaa viisi. Kyseinen seikka on ikään kuin jäävuoren huippu, mutta kokonaisuudessaankin valtionosuusjärjestelmä on nyt rikki. Kuvaan asiaa ensi vuoden valtionosuuslaskelmien ennakkotietojen, joihin voitte tutustua alla olevasta linkistä.
Jotta päästään suoraan asiaan, niin en heti tähän alkuun ala selittämään valtionosuusjärjestelmää kokonaisuudessaan. Tämän blogin lopussa on lyhyt tiivistelmä siitä. Ja jos haluatte järjestelmään oikein kunnolla perehtyä, niin kuntaliiton sivuilta löytyy paras kuvaus niistä Valtionosuudet | Kuntaliitto.fi
Verotulojen ja niiden tasaamisen jälkeen – kuntien rahoitus sivistykseen vaihtelee huomattavasti
Kuntien tehtäviä ulkoisten käyttökulujen osalta kuntaliitto on tiivistänyt seuraavasti:
Eli kunnat ovat nykyisin sivistys ja elinvoimakuntia, mutta niillä on toisistaan voimakkaasti poikkeavat resurssit kyseisiä tehtäviä toteuttaa. Vaikka niillä sitten kuitenkin vastapainoksi on hyvin samankaltainen ja pitkälti lakisääteinenkin tehtäväkenttä. Tasapuolinen ja laadukas perusopetus ja varhaiskasvatus ei jatkossa ympäri Suomen enää toteudu nykyisellä valtionosuusjärjestelmällä. Kuvaan tätä muutaman koonnin kautta Keski-Suomen kuntien osalta.
Ja kun palveluja tuotetaan kunnissa ennen kaikkea lapsille ja nuorille, niin siihen peilaten tilannetta voidaan kuvata seuraavasti
Paitsi yhden maakunnan sisällä, niin eri alueiden ja eri kaupunkien välillä on suuria eroja:
Ja toinen kalvo
Mitä edellä olevat koonnit siis kuvaavat? Miksi olen niitä laatinut? Ja miksi ne osoittavat kuntien välisiä eroja ja tosiasiallista rahoituspohjaa sivistyspalveluihin?
Lähes kaikki Suomen kunnat saavat verotuloihin perustuvaa valtionosuuden tasausta. Tasauksen perusteena olevaan laskennalliseen verotuloon sisältyvät kunnan laskennallinen kunnallisvero, kunnan osuus yhteisöveron tuotosta sekä puolet kiinteistöverosta (voimalaitosten kiinteistöveroa ei tasauksessa huomioida – lukuun ottamatta ydinvoimalaitoksia, joiden kiinteistövero taas huomioidaan tasaukseen)
Tasaus lasketaan keskimääräisillä kuntien veroprosentilla ja mikäli kunnan laskennallinen verotulo on pienempi kuin tasausraja, kunta saa tasauslisää 90 % tasoon kunnan laskennallisen verotulon ja tasausrajan erotuksesta.
Eli kunnan rahoituksen pohjan kunnan palvelutuotantoon muodostaa verotulot + verotulojen valtionosuuksien tasaus, joiden yhteenlaskun jälkeen kunnat ovat aika lailla samalla viivalla keskenään, eli saavat 90 % kuntien keskimääräisestä verotulosta/asukas.
Toki hieman enemmän, jos niiden veroprosentit ovat keskimääräistä suuremmat – ja paljon enemmän, jos niillä on vaikkapa suuria tuulivoimaloita alueellaan
Ja hieman vähemmän, jos veroprosentit ovat keskimääräistä pienemmät.
Niille kunnille, jotka maksavat tasauslisää (ja eivät saa siis tasausta), on verotuloja huomattavasti enemmän sitten käytössä palveluihin, kuin tasausta saavilla kunnilla tasaus ja verotulot yhteen laskien. Vuonna 2024 lisää maksavia kuntia on alle 30 ja kaikki muut saavat tasausta. Tasaus on osa valtionosuusjärjestelmää, eli tasauslisää maksavilta kunnilta peritään vain 100 miljoonaa ja tasaukseen kokonaisuudessaan käytetään yli 900 miljoonaa.
- Mutta… valtionosuuksista on siis syytä erottaa pois verotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus, kun verrataan kunnille valtionosuuksien ja verotulojen kautta kohdentuvaa tosiasiallista rahoitusta kuntien kesken – eli miten kuntien rahoitus samoihin tehtäviin eroaa toisistaan
- Tasauksen määrä siis tasaa kuntia samalle viivalle palveluihin kohdentuvan rahoituksen suhteen – tasaa ”verotulot” lähes samoihin (pois lukien ne voimalaitokset, joiden verotuloa ei tasata)
- Eroa kuntien välille luovat sitten muut valtionosuuksien erät, jotka eivät käytännössä millään tavoin pohjaudu kuntien lakisääteisiin palveluvelvotteisiin.
- Ja kun monet suurtakin valtionosuutta saavat kunnat ovat jo talousvaikeuksissa hyvinvointialueuudistuksen jälkeen, niin voitte vain kuvitella tilannetta Jämsässä, Jyväskylässä, Kymenlaaksossa ja Hankasalmellakin nykyisillä ”valtionosuuksilla” – valtion osuus on joko negatiivinen tai olematon monella
- Mittavat talouden sopeuttamistoimet ovat edessä ja se sopeuttaminen osuu lapsiin ja nuoriin
Voikin perustellusti kysyä, unohdettiinko lasten ja nuorten tarpeet – unohdettiinko tulevaisuus ja hyvinvointi – kun väkisin haluttiin luoda hyvinvointialueuudistusta hinnalla millä hyvänsä. Vastaus on mielestäni päivänselvä. Tämän suurempaa leikkausta koulutukseen ja varhaiskasvatukseen, mikä useissa kunnissa on edessä, ei ole todennäköisesti koskaan Suomessa tehty.
Kuntaliitto on linjannut asiasta selkeästi
Edellä esimerkkilaskutoimitusteni kautta kuvaamani ongelma tunnistetaan kyllä asiantuntijoiden keskuudessa. Etenkin tämän Kuntaliiton hallitusohjelmatavoitteiden muistion
loppu tiivistää hyvin kokonaisuuden:
”Kuntaliiton hallitusohjelmatavoitteiden mukaan hallitusohjelmaan tulee sisältyä kirjaukset kuntien rahoitusjärjestelmän uudistamiseksi. Kuntien valtionrahoituksen tulee perustua kuntien lakisääteisiin tehtäviin – ei historian painolastiin, jota sote-uudistuksen mittavat tasauserät jättävät valtionosuusjärjestelmään.
Uudistuksen tarve konkretisoituu negatiivisen valtionosuuden kuntien määrässä.
Kuntaliitto ymmärtää, että rahoitusjärjestelmän uudistaminen ei onnistu vuodessa tai kahdessa, mutta hallitusohjelmaan tulee kirjata selkeä tavoite ja aikataulu kehittämisen käynnistämiseksi mahdollisimman pikaisesti. Uudistuksen tavoitteena tulee olla lakisääteisten tehtävien rahoituksen turvaaminen, vakaa ja riittävän laaja verotulopohja ja valtionosuusjärjestelmä, joka perustuu kuntien tämän hetken tehtäviin. Vanhaa maailmaa ja kuntien vastuita heijastavien sote-uudistuksen tasauserien poiston tulee olla keskeinen osa uudistusta.”
Blogissani esittämäni vertailut rahoituksen määrästä eri kunnissa ja huimasta erosta kuntien välillä konkretisoivat tätä kuntaliiton lausuntoa. Hyvinvointialueuudistuksessa muutama muukin asia saattoi mennä pahasti pieleen, sen tulevaisuus sitten näyttää. Se kuitenkin on aivan varmaa, että sivistyspalvelujen oikeudenmukainen rahoitus läpi Suomen ja kaikkien lasten ja nuorten oikeus hyviin kasvatus- ja harrastusmahdollisuuksiin vaaraantui uudistuksen myötä varmuudella.
Nyt on syytä kannustaa kaikkia niitä, jotka asioihin voivat vaikuttaa, tarttumaan rivakasti työhön käsiksi. Kuntien valtionosuusjärjestelmä on kokonaisuudessaan uusittava ja nopealla aikataululla.
Mitä tulee siihen, että perustellusti maan hallitus voi todeta, että kokonaisvaltaista uudistusta on vaikea valtionosuusjärjestelmään nopeasti tehdä. Niin pakkohan siihen aiheelliseen väitteeseen on vastata, että hetkessä kuntien rahoitusjärjestelmä onnistuttiin kyllä sitten tuhoamaan ainakin tasavertaisuuden ja oikeudenmukaisuuden näkökulmasta. Sen verran pitäisi valtiovarainministeriössä valmistelijoita tämä lopputulos nolottaa, että uudistusta järjestelmään tehtäisiin nyt vähän ylitöinäkin.
Humanistina joutuu (taas kerran) huomauttamaan, että kun ekonomit ja insinöörit pyörittävät lukuja excelissä, niin aina välillä taitavienkin kaavojen luojien kannattaisi pysähtyä pohtimaan, vastaako kaavan excel-summa vaikkapa kolmivuotiaan kurahaalareissa päiväkodin pihassa leikkivän lapsen hoitopaikan tarpeisiin. Ja jos silloin huomaa, ettei se kyllä vastaa, niin silloin on joku kaavassa pielessä, vaikkei mitään kaavavirhettä sinällään olisikaan.
Jyväskylän, Jämsän tai Hankasalmen kurahaalariväkeä eivät hyvinvointialueuudistuksen rahoitusmallin laskijat pahemmin kyllä pohtineet. Silti me kyllä me kunnissa kuitenkin jokaisen kurahaalarihemmon varhaiskasvatus jatkossakin turvataan, mutta monesta muusta asiasta karsitaan. Kouvolan kohdalla en kyllä osaa esimerkiksi kyllä edes kuvitella, miten siellä nykyisillä valtionosuuksilla + verotuloilla koulutoimi käynnissä pidetään – ilman hurjia veronkorotuksia ja velkaantumista.
Kuvataan vielä tilanteen absurdiutta yhdellä esimerkillä
Synnyinkuntani pieni Pertunmaa on yksi niistä kunnista, joka nyt jo maksaa valtionosuuksia takaisinpäin valtiolle – ei siis saa valtiolta mitään, vaan sen pitäisi maksaa yli puoli miljoonaa.
- Pertunmaan verotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus on reilut 500 000
- Muut valtionosuudet taas yli miljoonan miinuksella
- Kunnan toimintakate – 4,2 M€ ja verotulot + 3,7
Mistä ihmeestä kunta valtiolle puoli miljoonaa maksaa? Millä se rahoittaa sivistystoimen välttämättömät palvelut? Toki voidaan sanoa, että kyseessä on kriisikunta, joka pitääkin yhdistää johonkin muuhun kuntaan. Mutta mikäpä on se rikas Etelä-Savon kunta, johon Pertunmaan näillä huomenlahjoillaan voi yhdistää, kun lähes kaikki muutkin Etelä-Savon kunnat – keskuskaupunki Mikkeliä myöten – ovat palveluihin riittämättömien valtionosuuksiensa kanssa suuressa pulassa jo valmiiksi.
No mitäpä tästä kaikesta nyt seurasi. Valtio ei siis Pertunmaalle valtionosuuksia maksa, eikä niistä voi Pertunmaalle osoittamiaan laskuja vähentää. Pertunmaalla ei taas ole oikeasti rahaa valtion kuntaan lähettämiä laskuja maksaa. Niinpä valtiovarainministeriö siirsi erääntyneen laskun ulosottoon ja ulosottoviranomainen ilmoitti kuntaan velan perintään tapahtuvien toimenpiteiden käynnistämisestä. Sen jälkeen kunta laskun kaiketi maksoi, mutta odottelee nyt sitten toisen laskun (opetus- ja kulttuuriministeriön negatiivisen valtionosuuden) saapumista entistä varattomampana.
Jos tätä on nykyinen valtionosuusjärjestelmä, niin sen nimeä kannattaa ainakin muuttaa, jollei ministeriöissä muuhun pystytä. Toivottavasti ennemmin kuitenkin uusitaan järjestelmä toimivaksi ja turvataan sivistystoimi ja alueiden kehittäminen läpi Suomen.
Ja lopuksi lyhyesti valtionosuuksista vielä – ne siis muodostuvat
- Peruspalvelujen valtionosuudesta – jota joko vähentävät tai kasvattavat sote-erät
Tämä käytännössä johtaa siihen, että vaikkapa JKL:llä, Jämsällä, Hankasalmella ja Joutsalla tämä erä valtionosuutta painuu miinusmerkkiseksi – kahden viimeisen vuoden sote-menot suhteessa muihi menoihin vaikuttavat siis suuresti tähän
- Opetus- ja kultuuritoimen valtionosuudesta, joka on useilla kunnilla esimerkiksi Keski-Suomessa miinusmerkkinen nykyjärjestelmässä – ja ylipäätään koko Suomessa
- kolmas erä valtionosuuksissa on verotuloihin perustuva valtionosuuksien tasaus
Tätä erää kuvasin jo blogissa ja oman laskuni mukaan 28 kaupunkia/kuntaa on verotuloiltaan omavaraisia enää 2024, jos oikein kuntaliiton excelistä laskin. (suurimpia Espoo ja Helsinki) – niille jää siis iso osa niiden keskimääräistä suuremmista verotuloista omaan käyttöönsä
Kaikki kunnat Keski-Suomessa saavat tasauksen kautta valtionosuutta
- ja neljäs erä valtionosuutta on veromenetysten korvaus, eli summa, jonka valtio palauttaa kunnille, kun on omilla veroratkaisuillaan luonut vähennyksiä myös kunnallisveron kautta kerättävään verotuloon
Lisäksi valtionosuusmaksatuksen yhteydessä maksetaan sivistystoimelle ns. kotikuntakorvausta, mutta sen kohdalla kyse ei ole kyllä valtionosuudesta, vaan seuraavasta. Esi- ja perusopetuksen järjestäjällä on oikeus saada kotikuntakorvaus oppilaan kotikunnalta, kun oppilas suorittaa oppivelvollisuuttaan muualla kuin oman kuntansa esi- tai perusopetuksessa. Opetuksen järjestäjä voi tällöin olla toinen kunta, valtio, yliopiston harjoittelukoulu, yksityinen tai kuntayhtymä. Valtio vain hoitaa tämän maksatuksen kuntien välillä – siksi sen kohdalla ei ole kyse mistään valtionosuudesta.
Ja tähän koko rikki olevaan valtionosuuskokonaisuuteen pääsette siis tutustumaan tarkemmin näillä sivuilla